Udviklingsprojekt - opgave 1

Udviklingsprojekt

Undren

1. Undring / problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis,

→ Hvordan kan noget så simpelt som et træ være deres yndlingssted, når de har forskellige redskaber, såsom hængekøjer, legetøj og en masse andre ting.
Denne undren opstod fordi vi sammen med nogle børn gik rundt og kiggede på deres ‘legeplads’ og de stoppede selv op og fortalte at det var barn 1’s yndlingstræ at klatre i og fortalte alt det sjove ved det sted, men for os så det bare ud som et helt almindeligt træ, og vi forstod i starten ikke hvad det fantastiske ved dette træ var, før de forklarede os det. Dette undrer os specielt, da pædagogerne lagde forholdsvist meget vægt på de materielle ting, men det kunne man ikke mærke på børnene at de havde brug for, da de var meget gode til at bruge naturen.
(Hvad kan naturen i sig selv uden materielle ting?)

Idé til udvikling:

→ Vi vil ud fra vores undren omkring børnenes evne til at finde glæde i et - for vores vedkommende - lidt kedeligt sted, skabe rammerne for at de på deres nye stadeplads kan få et område, som for uvedkommende vil virke som ingenting, men som for børnene vil være et godt legeområde. Derudover vil vi ud fra deres egen fantasi omkring legen og udviklingen af legerummet forsøge at styrke deres viden omkring den natur de leger i og give dem nogle fagbegereber og styrke deres virkelighedsopfattelse igennem deres fantasi ved at vi gennem dialog giver dem de forskellige fagbegreber.

Didaktiske overvejelser:

→ Socialkonstruktivistisk læringssyn:
    → Vi vil i vores projekt tænke det socialkonstruktivistiske læringssyn ind, da vi har en hypotese om at         børnene vil ende ud med noget viden omkring naturen som hverken er den samme viden som de havde      før, men heller ikke er noget viden som vi har givet dem, men derimod noget viden de selv ud fra             undersøgelse og afprøvning har opnået.

→ Naturdannelsens 5 elementer:
    → Vi vil i projektet gå ud fra modellen med naturdannelsens 5 elementer. Dette vil vi komme nærmere     ind på senere.

→ SMTTE-model:
    → Vi vil i løbet af vores projekt opstille flere forskellige aktiviteter, som vi ikke har indsnævret os på         endnu. Vi har en idé om at vi vil lave en historie til børnene ud fra det område vi vælger, da vi har fået      at vide at børnene tit tager ting fra historierne med ud til deres leg. På den måde vil vi, ud fra historien,      give dem nogle redskaber, til mulige lege.

Andre perspektiver i vores undren:

→ Vi som pædagoger vil gå sammen med børnene og på den måde vil vores egen faglige viden udvikles, på en anden måde end hvis vi ‘bare’ læste en bog, fordi vi oplever det hele på en anden måde, og er nødt til at opnå en ny viden, da vi skal kunne hjælpe børnene med også at opnå viden.

→ Som skrevet før, vil vi gerne ud fra børnenes fantasi forsøge at opbygge et realistisk virkelighedsbillede via fagbegreber.

Viden

Viden - beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til på bibliotekskurset.

→Hvad er det ved naturen der er så fedt for børn når de har mulighed for mere moderne ting? Måske er det i virkeligheden det at naturen ikke har én bestemt funktion og derfor i børnenes fantasi har 1000 muligheder?

3. Vidensindsamling – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.

→ Vi har lavet et interview med nogen af medarbejderne i børnehaven, hvor vi har stillet dem nogle spørgsmål omhandlende deres egen praksis, for at spore os ind på hvad vi undrer os over i institutionen.

→ Da vi var ude og besøge stedet observerede vi hvordan børnene legede og generelt var til stede i naturen. Dette gav os indblik i hvordan de bruger naturen til deres leg og hvad de er optagede af. Ud fra disse observationer har vi sporet os ind på hvad vi undrer os over og hvad vi gerne vil arbejde med at udvikle.

→ Vi vil, når vi går i gang med selve projektet, bruge observation, til at se hvordan børnene tager imod vores udviklingsprojekt. Derudover vil vi også tage billeder - selvfølgelig efter vi har indhentet tilladelser til dette fra forældrene - for at dokumentere vores fremskridt og udvikling.

Kommentarer

  1. Hejsa - tak for opgaven - vi ses på ZOOM til vejledning i morgen :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag