Didaktisk forløb på biotop
Didaktisk forløb på biotop
Hej Naturnymfer
I forbindelse med vores biotop har vi valgt at lave et didaktisk forløb. Forløbet foregår således at en gruppe børn skal i samarbejde med en pædagog udvælge et biotop. Første besøg på biotoppet skal bruges til at undersøge biotoppet. Her skal børnene gå forrest og pædagogen skal gribe de impulser børnene kommer med. De efterfølgende gang at der indsamles ting på biotop der skal bruges til nogle side aktiviteter.
Disse side aktiviteter vil vi selv afprøve på biotoppet. Første aktivitet vi vil afprøve er presning af planter.
En anden aktivitet vi vil afprøve er et vendespil med motiver fra biotopen.
Presning af planter
Dagen startede med at gå på opdagelse i biotoppet for at finde planter. De planter vi fandt bestemme vi arterne på ved hjælp af appen "Plantnet". Efterfølgende tog vi planterne med hjælp. Vi lå planterne i papir til blomster presning og lå der her oven på en tung genstand. Der vil senere hen komme billeder her på opslaget med resultaterne.
Vores pædagogiske overvejelser i forbindelse med denne sideaktivitet er at børnene vil opleve både katolog viden ved at vi bruger appen til at bestemme arten og didalogisk viden ved at vi er i dialog omkring det vi ser, føler og dufter. Der er under denne sideaktivitet plads til at følge børnenes initiativer, da alle planter kan presses. Denne aktivitet rammer også en bred målgruppe i borgergruppen da der både er noget fysisk, noget videns opsamling og noget kreativt. Borger gruppen vi tænker vi ville arbejde med under dette forløb er skolebørn i indskolingen (Ejbye-Ernst, & Stokholm, 2015, kap. 2-3).
Vendespil
Denne aktivitet er tænkt sådan, at man kan 'skrue' på den for at få den til at passe til forskellige borgergrupper.
Aktiviteten går ud på at vi skal ud på biotopen og tage billeder af forskellige motiver. Dette kan være bestemte planter, eller dyr. Herefter skal disse billeder kopieres så der er to af hver, og lamineres. Herefter foregår spillet som et helt almindeligt vendespil.
En alternativ version af dette kunne være at man ud fra billederne laver nogle regnestykker, dette kunne være 2 træer + 3 dyr = 5, hvor man skal matche billedet med taller på et andet lamineret ark.
Man kan også gøre aktiviteten lidt mere aktiv ude ved biotopen, ved at man sammen med borgergruppen går ud og sætter dem i hold af to og to. Herefter skal de ud og finde to matchende ting og tage med tilbage i gruppen. Herefter bliver hver ting lagt under en tallerken og herefter skal de vende tallerkenerne og finde de matchende ting for at få stik.
Aktiviteten går ud på at vi skal ud på biotopen og tage billeder af forskellige motiver. Dette kan være bestemte planter, eller dyr. Herefter skal disse billeder kopieres så der er to af hver, og lamineres. Herefter foregår spillet som et helt almindeligt vendespil.
En alternativ version af dette kunne være at man ud fra billederne laver nogle regnestykker, dette kunne være 2 træer + 3 dyr = 5, hvor man skal matche billedet med taller på et andet lamineret ark.
Man kan også gøre aktiviteten lidt mere aktiv ude ved biotopen, ved at man sammen med borgergruppen går ud og sætter dem i hold af to og to. Herefter skal de ud og finde to matchende ting og tage med tilbage i gruppen. Herefter bliver hver ting lagt under en tallerken og herefter skal de vende tallerkenerne og finde de matchende ting for at få stik.
En tredje variation, kan være at man tager et billede af et blad fra en bestemt art og har et ark med navnet på denne art, og så skal man matche billedet med den rigtige art.
Ideen med denne aktivitet og de forskellige variationer af denne, er at borgergruppen skal få en forståelse for at sammenligne ting og derved kunne kategorisere tingene (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. 2015, s. 201).
Litteratur
- Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag (Bog)
Super I er i gang med jeres didaktiske aktivitet på biotopen og relevant at inddrage vidensformerne - får I dem alle i spil? Jeg er med på at I måske ikke er helt færdige med indlægget, I får alligevel lidt kommentarer ;-)
SvarSletFormuler gerne mål for børnenes udbytte. Måske hænger jeres mål sammen med folkeskoleloven og/eller forenklede fælles mål for natur/teknologi? https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Naturteknologi.pdf
Brug gerne grundbogen til at underbygge jeres argumenter og anvend evt. en didaktisk model.