Udefestival (del 2 med fjordskolen)
Udefestival (del 2 med fjordskolen)
Som anden aktivitet med fjordskolen børnene vil vi afprøve foderklokker. Forløbet vil foregå således at der vil være kogler, pinde, mælkekartoner, svinefedt og forskellige frø, korn og kerner til rådighed. Med disse materialer får børnene lov til at lave deres egne foderklokker som de kan få med hjem. Aktiviteten ligger op til at børnene får lov til at eksperimentere og gøre brug af de naturvidenskabelige kompetencer.- Observere → Ved at vi har materialerne med vil børnene kunne observere de forskellige frø, korn og kerner. Og vi vil præsentere dem nærmere for de forskellige frø.
- Kommunikere → Ved dialog mellem os og børnene vil der blive brugt fagord omkring aktiviteten som f.eks. frøenes navne og andre fagbegreber der beskriver aktivitetens materialer.
- Forudsige → Vi vil lade børnene opstille hypoteser omkring hvad der vil ske når foderklokkerne bliver hængt op. Vi vil give børnene et ark med forskellige fugle og snakke om hvilke fugle de tror der vil komme og spise af dem.
- Undersøge → Under forløbet vil vi undersøge frøene, kernerne og kornet sammen med børnene, som senere bruger til at lave foderklokkerne. Vi vil derudover lave et skema med billeder af forskellige fugle som de kan få med hjem sammen med deres foderklokke og derved krydse af hvilke fugle der spiser af deres klokke.
- Eksperimenter → Forskellige former for foderklokker, (mælkekarton, træ, kogler ect.)
- Kategorisere → Hjemme - Fuglebingo “Hvilke fugle er hjemme ved dig?” Fuglebingo: For at børnene for øjne for forskellige fugle får de en plade "fuglebingo" med hjem når de har lavet en foderklokke. På pladen kan de krydse en fugl af når den observeres på klokken. Pladen bruges også til at snakke om hvilke fugle de tror der kommer og spiser. + snakke med børnene om hvilke forskellige frø, korn og kerne vi har at gøre med.
(Ejbye-Ernst N. & Stockholm D., 2015)
Litteraturliste
Litteraturliste
- Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag.
Kommentarer
Send en kommentar