Dyrehold - Opgave A

Dyrehold - Opgave A


Mål for dyreholdet

1. Vælg en bruger/borger gruppe

  • Vi har valgt at arbejde med unge med udviklingsvanskeligheder.


Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.

2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?

  • Borgergruppen skal ved hjælp af de store inddragelses muligheder kunne skabe empati og en ansvarsfølelse og sociale færdigheder. Målet er at udvikle og fremme deres sociale kompetencer (Rørbæk M., 2016).


3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 

  • Hønseburret skal placeres et sted så det er let tilgængeligt for borgergruppen. Der skal også tages højde for højden af buret så borgergruppen på længere sigt selv skal kunne pleje hønsene. Buret skal være enkelt og simpelt og let at overskue, alle redskaber skal have en fast placering. Man kan med fordel lave skemaer med billeder/picktogrammer over hvad de skal gøre for og med dyrene. 


4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

  • jord til bord koncept.

  • praktisk afprøvning

  • naturen som rum for sociale aktiviteter mellem børnene 

    • naturvidenskabelige kompetencer (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015):

      • undersøge

      • kommunikere

      • eksperimentere (Mad)

      • designe og planlægge (inden dyrene ankommer) 


5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?

  • I starten af forløbet vil vi som pædagoger gå forrest men jo længere hen i forløbet vi kommer ønsker vi at se ændring i pædagogens positionering. Vi ønsker at se at borgergruppen at klare sig selvstændigt ved hjælp af pigtogrammerne. I forhold til ansvarsfølelse, vil vi kunne se en udvikling, ved at de unge selv begynder at tage initiativ til at passe hønsene, og det bliver synligt at de tænker på dyrene, og føler empati. Vi ønsker og at se at de unge er i dialog med hinanden omkring dyrene og deres pleje. Inden forløbets start vil vi spørge de unge hvilke begreber der associerer med ordet “høns” og igen efter forløbet vil vi lave samme øvelse og se på og der er sket en forøgelse i disse begreber.





Litteraturliste

  • Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag

  • Rørbæk M. (2016). Regnskoven i Viborg. Socialpædagogen. 12-14. https://socialpaedagogen.sl.dk/media/5230/sp11-2016_web.pdf

Kommentarer

  1. Hejsa - super fine refleksioner og godt med litteraturhenvisningerne :-) I opgave C / D vil det være en god ide at udvikle de skemaer med billeder/picktogrammer, I beskriver ovenfor. Her vil det også være relevant at uddybe med konkrete eksempler, hvordan I vil inddrage de naturvidenskabelige kompetencer (undersøge, kommunikere, eksperimentere (Mad), designe og planlægge (inden dyrene ankommer) )

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag