Besøg på Naturskolen i Gråsten
Lidt om Helles værdier:
- Struktur og tydelighed, klasserummet er tydeligt struktureret med arbejdsvogne med numre på. Dagsplan på tavlen og spande hvor der f.eks står "våde klude og viskestykker her".
- Positionering, Helle starter ofte med at gå foran børnene "jeg viser dem hvad de skal, gerne med kropsprog for at gøre det tydeligt", derefter er hun ved siden af "jeg arbejder sammen med dem", til sidst går hun bagved "jeg stiller mig væk og lader dem gøre tingene selv, det giver dem en oplevelse af ejerskab og selvstændighed"
- Jord under neglene, "her får de ikke handsker på, mennesker har godt af jordens bakterier de aktivere forskellige hormonniveauer.
- Smerte, kulde og sult. "vi kommer ikke igennem livet uden at opleve disse. Hos mig kan man godt vendte en halv time med at spise sin mad og fryser vi er det bare ekstra dejligt når der bliver tændt op i bålet. det bliver en sanseoplevelse hvor vi mærker vores egen krop og finder ud af at det der føles farligt ikke altid er det". "Børn må gerne kyses".
- Tvangsrødbede, "jeg tvinger ikke børn til at smage da min teori er at det skaber madlede og ikke madglæde, men de bliver "tvunget" til at tage overskydende afgrøder med hjem. på den måde når jeg hjem bag hjemmets 4 vægge og sikre at de tager oplevelsen med sig"
- Et trick til deltagelse, "jeg har et 'fodbad' med forskellige former for jord, her beder jeg børnene om at tage sko og strømper af og hoppe op og vade rundt i det for at få fornemmelsen af hvordan forskellige jordtyper føles, de fleste børn er ikke så begejstrede men så siger jeg: Jo kom nu jeg går forrest og så kan vi jo se om jeres lære også tør. Så vil de fleste gerne med og synes det er lidt sejt når man måske er 'sejere end den voksne'.
Kommentarer
Send en kommentar